1.6.2016

Näkökulmakirjoitus: puurakentaminen ratkaisuna julkisten rakennusten homeongelmiin

Koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmista on käyty vilkasta keskustelua viime aikoina. Yle, Helsingin yliopisto ja Työterveyslaitos keräävät parhaillaan tietoa koulujen home-, kosteus ja sisäilmaongelmista. Kyselyyn on vastannut tähän mennessä noin 800 peruskoulua.  Vastanneista yli puolet on raportoinut jostain sisäilmaongelmasta ja neljäsosa kosteus- sekä homeongelmasta.

Kyselyyn on vielä vastaamatta lähes kaksi kolmasosaa kaikista Suomen peruskouluista. Odotettavissa on sisäilma-, kosteus ja homeongelmista entistä laajempaa raportointia. Valtaosa nyt havaituista ongelmista ajoittuu lähivuosille 2010‒2015. Jos julkisrakennusten heikkoa kuntoa ei saada aisoihin, tulevaisuudessa homeongelmat ovat entistä kasvavampi ilmiö.

Puu elää asukkaan kanssa

Monissa kaupungeissa ja kunnissa on edelleen käytössä hirsirakenteisia rakennuksia aina 1700- ja 1800-luvuilta lähtien. Korkeaa käyttöikää ovat edesauttaneet puun erinomaiset ominaisuudet rakennusmateriaalina. Massiivipuun eli hirren avulla voidaankin välttää kaupunkien kiinteistöjä usein vaivaavat sisäilmaongelmat.

Puumateriaalilla on kyky sekä sitoa että luovuttaa kosteutta ja lämpöä. Näiden ominaisuuksien ansiosta se tasaa tehokkaasti sisäilman kosteusvaihteluita. Tämä on merkittävä ominaisuus rakennusten energiatehokkuuden lisäämisessä. Eristävyytensä ansiosta puu tuntuu lämpimältä ja lisää lämpöviihtyvyyttä.

Puutuote on ekologinen rakennusmateriaali, jonka raaka-aine on uusiutuvaa, tulee yleensä läheltä ja työllistää suoraan ja välillisesti maakunnissa tuhansia ihmisiä.

Hallituksen laatimassa kansallisessa biotalousstrategiassa painotetaan Suomen siirtymistä uusiutuviin luonnonvaroihin. Puun käytön lisääminen julkisessa rakentamisessa on biotalousstrategian toteuttamista puhtaimmillaan.

Puu vaimentaa äänet ja rauhoittaa

Pudasjärven kaupungissa on jo lähes kolmen vuoden ajan leikitty hirsirakenteisessa Pikku-Paavalin päiväkodissa. Sisäilman laatua parantava hirsi on tarjonnut hyvän ja turvallisen vaihtoehdon julkisten rakennusten toteuttamisessa. Uusi rakennus on myös vaikuttanut työntekijöiden ja lasten hengitystiesairauksien ja sisäilmaongelmista johtuvien poissaolojen vähentymiseen.

Pikku-Paavalissa on päivittäin yli sata lasta. Hirsisten rakenteiden ansiosta ääntä ja hälinää ei kuitenkaan kuule: rakenteet imevät äänen itseensä ja vaimentavat melun. Lisäksi puumateriaali luo lämpimän tunnelman ja rauhoittaa lapsia. Massiivipuisten ulkoseinien lisäksi päiväkodin väliseinät on myös rakennettu hirrestä.

Erinomaisten tulosten perusteella Pudasjärvelle valmistuu syksyllä massiivipuusta myös iso koulukeskus. Koulukeskus korvaa kaksi ala-asteen koulua sekä yläkoulun ja lukion, joissa kaikissa oli todettu home- ja sisäilmaongelmia.

Hirrestä saa moderneja, arkkitehtuurisesti mielenkiintoisia, laadukkaita ja hyvin tehtyä rakennuksia. Kun tavoitteena on rakentaa terveellinen, pitkäikäinen ja esteettisesti viihtyisä koulu tai päiväkoti, on massiivisen puun käyttö rakenteissa ja pintamateriaaleina erittäin varteenotettava vaihtoehto.

ps. Hirren kilpailukyvystä kertoo jotain sekin, että usea entisöijä on kiinnostunut jopa 100 vuotta vanhasta hirrestä. Sitä ei hävitetä, vaan se kierrätetään. Tällaista ajattelua tarvitsemme Suomeen lisää.

Hirsitaloteollisuus ry

Seppo Romppainen
asiamies

Jätä kommentti

* pakollinen kenttä

Tee sähköpostitilaus blogiin

Kirjoita sähköpostiosoite jolla tilaat sähköpostiisi ilmoitukset blogin uusista artikkeleista.