Skaala uskoo tuotekehitykseen ja kansainvälistymiseen

Skaalan kasvun ajureita ovat kokonaisratkaisut, energiatehokkuus ja kansainvälistyminen. Uudet teknologiat ja tuotekehityspanostukset tuovat kilpailuetua. Markkinajohtajan mukaan toimialan tulisi ottaa rohkeampi etunoja menestykseen.

– Tarjoamme kokonaisratkaisuja ikkuna-, ovi- ja lasitusmarkkinassa. Tämä on selkeä kilpailuetu. Palvelu on noussut yhä tärkeämmäksi tekijäksi tässä kokonaisuudessa. Olemme kehittäneet myös ikkunoiden energiatehokkuutta. Puolet toimituksistamme ylittää kansalliset energiatehokkuusvaatimukset. Kansainväliset kohdemarkkinat Ruotsi, Venäjä ja Britannia vetävät myös hyvin, toimitusjohtaja Markku Hautanen listaa yrityksen kasvun kärkiä.

Tilastojen mukaan Suomen ikkunamarkkina on laskenut noin 30 % viimeisen neljän vuoden aikana. Skaalalla kehitys on ollut päinvastainen. Liikevaihto on kasvanut tuossa ajassa 40 %.

Hautanen nostaa tuotekehityksen kasvun veturiksi. Skaalalle se on yrityksen lyhyen ja pitkän aikavälin kilpailukyvyn ylläpitämistä ja parantamista. – Etunoja-asennossa oleva tuotekehitys vaikuttaa kilpailukykykyymme laajasti. Henkilöstön osaaminen on kasvanut, brändimme on tunnetumpi ja houkuttelee eri toimijoita. Uusia ovia avautuu koko ajan, sanoo Hautanen.

Energiatehokkuus edellä

Tuotekehityksen ja strategian kärkenä on energiatehokkuus. Tuotekehityksen helmeksi Hautanen nostaa lämmönotolla varustetun ilmanvaihtoikkunan Skaala Alfa cLeanin ja mainitsee, että täysin samanlaista tuotetta ei ole markkinoilla.

– Tuotteiden täytyy olla kilpailukykyisiä, niiden tulee täyttää ja jopa ylittää markkinoiden odotukset ja tuottaa asiakkaalle lisäarvoa. Asumismukavuus, energiansäästö tai vaikkapa parempi sisäilmanlaatu ovat lisäarvotekijöitä. Kilpailukykyä tuo se, että tuotteet voidaan valmistaa ja asentaa teollisesti, jolloin elinkaarikustannukset saadaan mahdollisimman alhaiseksi.

Skaalalla on pitkä kokemus Lean-ajattelusta tuotannossa. Siinä keskitytään tuottamattomien toimintojen minimoimiseen. Näin parannetaan asiakastyytyväisyyttä ja laatua, leikataan toiminnan kustannuksia ja lyhennetään tuotannon läpimenoaikoja. Samaan aikaan ollaan joustavia ja avoimia muutokselle.

– Pystymme nykyään räätälöimään toimitukset hyvinkin tarkasti asiakkaiden tarpeiden mukaan. Muun muassa asennuksissa läpimenoaika jää huomattavasti lyhemmäksi. Syvennämme ajattelua edelleen ja viemme sitä vahvasti myös kenttätoimintoihin.

Korjausrakentamisessa kasvupotentiaalia

Hautanen näkee kasvupotentiaalia erityisesti korjausrakentamisessa, jossa kannattaa aina käyttää energiatehokkuudeltaan parhaimpia ikkunoita. Ei ole järkevää, että pelkästään rakennuksen iän takia valittaisiin keskivertoratkaisu.

– Energiatehokkuuden rinnalle on korjausrakentamisessa noussut ilmanvaihdon toimiva järjestäminen. Samalla ollaan tultu sisäilman laadun ratkaisun keskiöön, huomauttaa Hautanen. Uudella ratkaisullaan Skaala iskee juuri tähän markkinaan.

Menestykseen fiksuilla ratkaisuilla

Suomen kansantalouden kannalta puu on äärettömän tärkeä raaka-aine ja hyvinvoinnin moottori. Puulla materiaalina on jo itsestään positiivinen brändi, kun ekologiset seikat painottuvat yhä enemmän myös rakentamisessa.

Hautasen mielestä toimialan kilpailukykyä rajoittavia tekijöitä ei juurikaan ole. Suomen ja suomalaisen ikkunateollisuuden täytyy olla kuitenkin hereillä ja hyödyntää teknologista kehitystä. Parhaat ratkaisut on tuotava tarjolle, muuten muut rakenteet ja materiaalit ajavat edelle. – Yritysten on oltava itse aktiivisia, sillä innovaatiot syntyvät yrityksissä ja niiden verkostoissa, alleviivaa Hautanen.

Aktiivinen tuotekehitys on Skaalan ja koko toimialan avain menestykseen.- Ikkuna- ja oviteollisuuden tulee ehdottomasti viedä eteenpäin suomalaisia energiatehokkaita ratkaisuja. Tällöin saamme kilpailukykyetumatkaa sekä koti- että vientimarkkinoilla. Fiksut ratkaisut käyvät kyllä kaupaksi.

– Kotimarkkinamme on pieni, eikä sitä voi kasvattaa. Toimialan pitäisikin tarttua tanakammin kansainvälistymisen mahdollisuuksiin ja innovoida rohkeammin, nyt on turhan paljon seurailua. Skaalalle aukesi ovi Venäjän markkinoille, kun yritys avasi ikkunatehtaan Pietarissa maaliskuussa.

Lisätietoja:

Markku HautanenMarkku Hautanen
Toimitusjohtaja, Skaala Oy
Puh.  0500 602489
markku.hautanen@skaala.com

Skaala on vuonna 1956 perustettu, Pohjoismaiden suurimpiin kuuluva ikkuna-, ovi- ja lasiratkaisuihin erikoistunut palvelutoimittaja. Skaala on suomalainen perheyritys, jossa vahva puusepänteollisuuden perinne ja osaaminen yhdistyvät moderneihin tuotantomenetelmiin ja edelläkävijän ratkaisuihin. Skaalan liikevaihto vuonna 2014 oli noin 97 M€ ja konserni työllistää yli 550 henkilöä. Päätoimipaikka on Kauhavan Ylihärmässä, Etelä-Pohjanmaalla.

Tilaa uutiskirje

* pakollinen kenttä

Tee sähköpostitilaus blogiin

Kirjoita sähköpostiosoite jolla tilaat sähköpostiisi ilmoitukset blogin uusista artikkeleista.