18.06.2019

Eurokoodit lausunnolla. Huonekalusuunnittelukilpailu. Puutuoteteollisuuden uutiskirje 8/19

Puurakenteiden eurooppalainen suunnitteluohje täydentyy

Eurokoodit ovat Euroopan yhteisiä suunnittelustandardeja, jotka käytännössä määrittelevät miten Euroopassa rakennetaan. Myös Suomessa rakentamisen lainsäädäntö nojautuu eurokoodeihin. Yhteinen standardipohja tukee myös tuotteiden vientiä luomalla yhteistä markkinaa.

Eurokoodi 5 ohjaa puurakenteiden suunnittelua

Puurakenteiden suunnitteluohje (EN1995-1-1) on uudistumassa ja keskeisiä osia siitä on parhaillaan lausuntokierroksella. Tässä vaiheessa on mahdollista merkittävästi vaikuttaa ohjeen sisältöön. Aikaa kommentointiin on 15.7. saakka. Kommentteja käsittelee eurokoodin projektiryhmä 3, jonka johdossa on Tomi Toratti Puutuoteteollisuudesta.

Lausunnolla olevat luonnokset käsittelevät seuraavia aiheita: suunnittelun perusteet, lattian värähtely, levyjäykistys, paaluperustukset (uusi aihe), reiät palkeissa (uusi aihe), poikittainen puristus, stabiliteetti ja tuenta.

Myöhemmin muutosluonnoksia on tulossa mm. puurakenteiden palosuunnittelun eurokoodiin (EN 1995-1-2). Tässä ryhmässä on Suomesta mukana Jouni Hakkarainen Eurofins Oy:ltä. Seuraavaksi myös puurakenteiden liitossuunnittelu -kappale tulee lausunnolle. Näiden luonnokset ovat ensimmäisiä luonnosversioita, joten näiden sisältö on edellistä alustavammassa vaiheessa.

Kommentointia koordinoi CEN TC250/SC5 seurantaryhmä (sihteeri Timo Tikanoja) ja lisätietoa aiheista ja luonnoksista saa Tomi Toratilta Puutuoteteollisuus ry:stä. Asiasta lisää sivustollamme /tarkeat-aiheemme/eurokoodit

Huonekalujen muotoilukilpailu tulossa

Puuteollisuusyrittäjät ry järjestää yhdessä muotoilualan asiantuntijajärjestö Ornamon ja Ympäristöministeriön kanssa huonekalujen muotoilukilpailun. Kilpailu julkistetaan Habitare 2019 - messuilla.

Puuteollisuusyrittäjät ry:n toteuttamassa huonekalualan kilpailukykyä koskevassa selvityksessä havaittiin markkinoinnin ja tuotekehityksen – erityisesti muotoilun – keskeinen rooli kilpailukyvylle. Tätä pyritään parantamaan huonekalujen muotoilukilpailun avulla. Kilpailu julkistetaan Habitare 2019 -messujen yhteydessä ja tulokset julkistetaan Habitare 2020 -messuilla.

Lisätietoa antaa Janne Liias, Puuteollisuusyrittäjät ry, p. 0400 510 755

Forum Wood Building Nordic 25.-27.9. Helsingissä

Konferenssin ohjelma on täydentynyt. Tarjolla on laaja kattaus alan uusinta tietoa ympäri maailman. Alempi osallistumismaksu on voimassa vielä  21.6. saakka.