08.10.2019

Koulutusfoorumi, LVL-käsikirja, Brexit. Puutuoteteollisuuden uutiskirje 11/19

Forum Wood Building Nordic onnistuneesti takana

Konferenssi kokosi Helsinkiin 25.-27.9. noin 300 alan ammattilaista tai aiheesta muuten kiinnostunutta. Osallistujia oli runsaasti Pohjoismaiden ulkopuolelta, erityisesti Baltiasta, mutta myös muualta Euroopasta. Ensi vuonna konferenssi järjestetään Trondheimissä.

Koulutusfoorumi 1.10.

Koulutus- ja osaamisasioita käsittelevä foorumi järjestettiin Helsingissä. Läsnä oli hyvä otos oppilaitoksia, ministeriötä, etujärjestöjä ja teollisuutta.

Tilaisuuden yhteenveto ja esitykset löytyvät sivuiltamme täältä. Erityisesti LAMK:in esityksen yhteydessä todettiin, että opiskelijat tuntuvat olevan haluttomia matkustamaan opetuksen perässä. Siitäkin huolimatta, että esim. puutekniikan insinöörien monimuotokoulutuksessa Lahdessa tarvitsee käydä vain harvoin. Opetuksen jakaminen eri puolille Suomea on välttämätöntä, että alueelliset osaajatarpeet tulevat katettua. Tästä LAMK:illa onkin jo hanke rakenteilla.

Vaativien puurakenteiden suunnittelijoiden osalta tavoitteena on aloittaa opettajien täydennyskoulutus, jolla suunnittelijapula voidaan ratkaista pitkällä tähtäimellä. Tämä vaatii kuitenkin sen, että VaaPu-täydennyskoulutuksia vielä toistaiseksi jatketaan. Rahoitus näihin haetaan Ympäristöministeriöltä.

Seuraava tilaisuus järjestetään loppukeväällä uusin aihein.

LVL-käsikirja

Euroopassa ei tähän mennessä ole ollut käytettävissä LVL:ää käsittelevää opasta, joka esittelee tuotteen sekä sen käytön. LVL-käsikirja on tehty tätä varten erityisesti suunnittelijoille ja teknisen tiedon tarvitsijoille, lisäksi se sopii myös opiskelijoille. Kirja on tehty yhdessä LVL:n valmistajien kanssa ja se pohjautuu saksalaisten valmistajien kanssa valmisteltuihin lujuusluokkiin ja suunnitteluparametreihin.

Kirja on tehty e-kirjana, jonka voi ladata pdf-muodossa omalle koneelleen. Kirja on saatavilla sivuiltamme tästä.

No-deal BREXIT?

Sopimukseton Brexit on mahdollinen. Tähän tilanteeseen liittyvää tietoa on Metsäteollisuus ry poiminut EU:n Komission sivuilta.

Lisäksi Rakennustuoteteollisuus RTT on tiivistänyt UK:n hallinnon tiedotteet, joissa esitellään kuinka rakennustuotteiden kauppaa tullaan käymään, jos UK irtautuu EU:n pelisäännöistä.

Nämä tiedot on tarjolla sivuillamme.