04.12.2019

Lausunnot paloasetuksesta sekä ARA-korjauksista. Tulevia tapahtumia. Puutuoteteollisuuden uutiskirje 14/19

Lausuntoja Ympäristöministeriön asetuksiin

Ympäristöministeriön asetus rakennusten paloturvallisuudesta annetun YM asetuksen muuttamisesta

Puutuoteteollisuuden lausunnossa todetaan mm. seuraavaa: Esitetyt muutosehdotukset korjaavat asetuksessa havaittuja epäkohtia. Ehdotus mahdollistaa mm. massiivisten puuseinien jättämisen näkyviin ilman sisäverhousta.

Tämä asetuksen muutos liittyy Sipilän hallituksen ohjelmaan puurakentamisen esteiden poistamisesta. Lisäksi Rinteen hallitusohjelmassa esitetään edelleen mm. palomääräysten materiaalineutraaliuden kehittämistä niin, että puurakennusten kaksinkertaisen (teknisen ja rakenteellisen) palosuojauksen tarve vähenee. Näitä muutoksia valmistellaan palokonsultin kanssa ja niiden tulokset tulevat aikanaan esittelyyn.

Ympäristöministeriön lausuntopyyntö: Avustus ARA-asuntojen korjaamiseen ikääntyneille soveltuviksi

Puutuoteteollisuus piti hyvänä, että erityisesti syrjäseutujen arvoaan menettävien asuntojen korjaamiseen kohdennettava avustus tasaa ikääntyvien ihmisten asumisen laatueroja. Omatoiminen asuminen rollaattoria tai pyörätuolia käyttäville helpottuu huomattavasti, kun ovia levennetään, kynnyksiä poistetaan sekä keittiökalusteita lasketaan alemmaksi.

Molemmat lausunnot löytyvät nettisivuiltamme täältä.

Tiedekeskus Heurekaan tulossa puuaiheinen näyttely

Seuraava Heurekan vaihtuva päänäyttely tulee olemaan huhtikuussa 2020 avattava SuperPUU. Nyt valmisteltavana oleva näyttely esittelee puun hienoja ominaisuuksia ja monipuolisia mahdollisuuksia. Näyttely kestää noin 10 kuukautta ja sen aikana Heurekassa tullaan järjestämään monia puualaan liittyviä tilaisuuksia.

Muistutus huonekalukilpailun toisesta vaiheesta

Puuteollisuusyrittäjät ry järjestää kotimaisille suunnittelijoille ja huonekaluvalmistajille muotoilukilpailun yhdessä Ornamon ja ympäristöministeriön kanssa. Hanketta edeltävässä selvitystyössä alan kilpailukyvyn kehittämisalueiksi nimettiin markkinointi ja tuotekehitys (design). Hanke pureutuu näihin alueisiin.

Huonekaluyritysten esittämät suunnittelutoimeksiannot ovat nyt nähtävissä kilpailusivustolla. Suunnittelijoiden tulee esittää suunnitelmansa viimeistään 16.2.2020 klo 12.

Kilpailusivusto: www.puuteollisuusyrittajat.fi/suunnittelukilpailu