27.11.2019

Lausunto energia-avustuksista, TKL:n sopimusehdot. Puutuoteteollisuuden uutiskirje 13/19

Lausuntomme Valtioneuvoston asetukseen asuinrakennusten energia-avustuksista vuosina 2020-2022

Ympäristöministeriö pyysi kommentteja asetusluonnokseen asuinrakennuksille myönnettävistä energia-avustuksista. Energia-avustukset ovat hyvä tapa tehostaa olemassa olevan rakennuskannan energiatehokkuutta ja samalla hiilidioksidipäästöjä. Ehdotuksessa avustuksen saannin kriteerit oli kuitenkin nostettu erittäin korkealle: tavoitetasoksi oli asetettu pientaloissa 30 % ja kerrostaloissa 20 % nykyvaatimusta alhaisempi energiankulutus.

Mielestämme pientalojen korjauksissa kotitalousvähennys on matalan kynnyksen tukimuoto, joten myös energiakorjausavustuksia tulisi mieluummin myöntää kotitalousvähennyksen kautta. Lisäksi korjausten vaikutus energiatehokkuuteen tulisi voida osoittaa esimerkiksi rakennuksen tai rakennusosan aikakauden ja käytettävän tuotteen välisenä energiatehokkuuserona ilman erityistä laskentaa. Joka tapauksessa päätökset avustuksen yksityiskohdista tulisi tehdä pian, koska sillä on suuri vaikutus muutenkin hiljeneviin markkinoihin.

Asetuksen on määrä tulla voimaan ensi vuoden aikana ja sille on varattu määrärahaa 20 milj. euroa vuodelle 2020 ja 40 milj. euroa kahtena seuraavana vuonna. Koko lausuntomme löytyy nettisivultamme täältä.

Teknisen Kaupan Liiton sopimusehdot

Puutuoteteollisuus ry liittyi Teknisen Kaupan Liiton yhdistysjäseneksi tämän vuoden alusta. Se avasi meidän jäsenille (ja jäsenjärjestöjemme jäsenille) mahdollisuuden käyttää TKL:n yleisiä myynti- ja toimitusehtoja. Ne ovat varsinkin rakennusalalla tunnetut yleisehdot.

Sopimuksia on ryhtynyt käyttämään ilmeisesti vain muutama yritys. Kokemukset ovat olleet myönteisiä ja maksettujen sopimussakkojen määrä on selvästi vähentynyt. Tämä mahdollisuus kannattaa pitää mielessä. Lisätietoja antaa Aila Janatuinen (aila.janatuinen@puutuoteteollisuus.fi).

International Timber Academy 2020

Lahden Ammattikorkeakoulu järjestää englanninkielisen perehdyttämisohjelman puualalle tuleville ammattilaisille. Koulutuksen vi suorittaa etänä lukuun ottamatta viimeistä kurssia Suomessa.

Koulutus on edullinen tapa perehdyttää esim. yrityksen palvelukseen tuleva uusi  työntekijä suomalaiseen metsä- ja puutalouteen. Hakuaika on joulukuun loppuun. Lisätietoja antaa Esa Mikkonen LAMK:ssa (esa.mikkonen@lamk.fi)