Puutuoteteollisuusko kehityksestä jäänyt?

Suomen Metsäyhdistys on teettänyt Taloustutkimuksella selvityksen suomalaisten 15-25 vuotiaiden nuorten mielikuvista metsätaloudesta, metsäteollisuudesta ja puutuoteteollisuudesta. 86 % nuorista pitää metsiä erittäin tai melko tärkeinä. Metsä- ja puuala työnantajana näyttäytyy ennemmin positiivisessa kuin negatiivisessa valossa valtaosalle nuorista. Puutuoteteollisuuden kohdalla merkittävä ero vastauksissa verrattuna muihin on kohdassa, jossa nuoret pitävät puutuoteteollisuutta kehityksestä jääneenä. Puutuoteteollisuutta ei myöskään pidetä innovatiivisena.

Osaavan työvoiman saanti on alan elinehto. Sen vuoksi alan ja erityisesti työnantajamielikuvan eteen tulee tehdä töitä. Barometri on tarkoitus uusia vuosittain, jolloin asenteiden kehitystä voidaan seurata. Metsäyhdistyksen sivustolta löytyy koko Nuorten barometri.

Vähähiilinen rakennusteollisuus 2035

Puutuoteteollisuus ry on mukana rakennusalan hankkeessa, jossa määritellään tiekartta toimenpiteistä, joilla alan hiilijalanjälki saadaan merkittävästi pienennettyä. Tiekartta liittyy hallitusohjelman kohtaan, jonka tavoitteena on Suomen hiilineutraaliuden viitoittaminen. Konsulttina rakennusalan työssä toimii Gaia Consulting Oy ja hanke kestää koko ensi vuoden.

Rakennusten energiatehokkuuden parantuessa ja energiantuotannon päästöjen laskiessa rakennusaikaisten päästöjen merkitys kasvaa. Tämä painottaa tuotteiden hiilijalanjäljen ja sitä kautta ympäristöselosteiden merkitystä. Puun vaikutuksesta ilmastonmuutoksen hidastajana sekä ympäristöselosteista kerrotaan sivustollamme täällä.

Lasiseminaari 6.2.2020

Ikkuna-, ovi- ja lasialan yhteinen seminaari järjestetään Tampere-talossa 6.2.2020. Seminaarissa käsitellään alan ajankohtaisia kysymyksiä, kuten esimerkiksi korjausrakentaminen sekä ääniympäristö. Lisäksi kuullaan rakentamisen suhdannekatsaus. Seminaariin liittyvässä näyttelyssä voivat tuote- ja palvelutarjoajat esitellä tarjontaansa.

Ikkunoiden RT-kortti lausunnolla

Puutuotetoimialan aloitteesta on vanhat  ikkunoita koskevat RT-ohjekortit yhdistetty yhdeksi ajan tasalla olevaksi kortiksi.

Lausunnolla on 20.1.2020  saakka ohje-ehdotus puu- ja alumiini-ikkunoista ja niiden asennuksesta. Linkki lausuntoaineistoon

[post_content_en] => [post_content_ee] => [post_content_sv] => [post_title] => Puutuoteteollisuus nuorten silmin. Vähähiilinen rakennusteollisuus. Lasiseminaari. Puutuoteteollisuuden uutiskirje 15/19 [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => puutuoteteollisuus-nuorten-silmin-vahahiilinen-rakennusteollisuus-lasiseminaari-puutuoteteollisuuden-uutiskirje-1519 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-12-16 12:56:24 [post_modified_gmt] => 2019-12-16 10:56:24 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [post_expire] => [vote_status] => 0 ) [_oldAttributes:yii\db\BaseActiveRecord:private] => Array ( [ID] => 816 [post_author] => 0 [post_date] => 2019-12-16 11:55:44 [post_date_gmt] => 2019-12-16 11:55:44 [post_content] =>

Ikkunoiden RT-kortti lausunnolla

[post_content_en] => [post_content_ee] => [post_content_sv] => [post_title] => Puutuoteteollisuus nuorten silmin. Vähähiilinen rakennusteollisuus. Lasiseminaari. Puutuoteteollisuuden uutiskirje 15/19 [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => puutuoteteollisuus-nuorten-silmin-vahahiilinen-rakennusteollisuus-lasiseminaari-puutuoteteollisuuden-uutiskirje-1519 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-12-16 12:56:24 [post_modified_gmt] => 2019-12-16 10:56:24 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [post_expire] => [vote_status] => 0 ) [_related:yii\db\BaseActiveRecord:private] => Array ( ) [_errors:yii\base\Model:private] => [_validators:yii\base\Model:private] => [_scenario:yii\base\Model:private] => default [_events:yii\base\Component:private] => Array ( ) [_behaviors:yii\base\Component:private] => Array ( ) )