26.09.2019

Puutuoteteollisuus ry julkaisi eurooppalaisen LVL-käsikirjan. Lehdistötiedote

LVL-käsikirja on ensimmäinen eurooppalainen LVL:ää (laminated veneer lumber) käsittelevä opas. Se tarjoaa mm. suunnittelijoille ja rakentajille laajan tietopaketin LVL:n ominaisuuksista ja käytöstä. LVL:n liimattu viilurakenne tekee siitä lujan materiaalin rakentamiseen. Tuotetta käytetään palkkeina, laattoina, tolppina, levyinä ja elementeissä: uudisrakennuksista korjauskohteisiin ja teollisuuskäyttöön.

”LVL on yksi kantavien puurakenteiden perustuotteista, mutta tähän saakka sen käytöstä ei ole ollut yhteistä teknistä ohjeistusta. LVL-käsikirja täyttää tämän aukon”, kertoo toimitusjohtaja Matti Mikkola Puutuoteteollisuus ry:stä, joka vastaa käsikirjan julkaisusta. Käsikirjan toteutuksessa ovat olleet mukana myös Metsä Wood ja Stora Enso Wood Products sekä konevalmistaja Raute Oyj.

LVL-käsikirja julkaistiin Forum Wood Building Nordic -konferenssin yhteydessä Helsingissä 26. syyskuuta 2019.

Tutustu sähköiseen LVL-käsikirjaan https://puutuoteteollisuus.fi/faktoja-ja-ohjeita/lvl-kasikirja

Aiemmin Puutuoteteollisuus on ry yhdessä saksalaisen Studiengemeinschaft Holzleimbaun kanssa julkaissut teknisen tiedotteen teollisuuden laatimista LVL:n eurooppalaisista lujuusluokista, toleransseista sekä täydentävistä suunnitteluparametreista. LVL-käsikirjan laskelmat pohjautuvat tähän tiedotteeseen. Tiedote löytyy myös LVL-käsikirjan sivulta yllä olevasta linkistä.