Tiedotteet ja ajankohtaiset teemat

TUOREIMMAT TIEDOTTEET

Tiedote 1.4.2020

Kaikilla puutuoteteollisuuden markkinoilla asiakkaiden päätöksenteko on pandemian takia hidastunut tai keskeytynyt ja uusien hankkeiden aloituksia viivästetään. Vaikutukset eivät rajoitu vain saha- ja levyteollisuuteen, vaan ne tulevat hetken päästä näkymään myös puunkorjuu- ja kuljetusyritysten toiminnassa. Toimintaympäristön muuttuessa lyhyessä ajassa näin rajusti näkyvät vaikutukset osin heti ja osin viiveellä puutuoteteollisuuden kaikilla sektoreilla.

”Puutuoteteollisuus vaikeuksissa” kuvattiin Suomen puutuoteteollisuuden tilannetta Luonnonvarakeskuksen blogissa 24.3.2020. Blogin kirjoittajat toteavat, että pandemian välittömät vaikutukset ovat puutuoteteollisuuden kohdalla varsin vakavat puutuoteteollisuuden suurimman asiakassegmentin, rakennusteollisuuden hiljentyessä. Asiakkaat ovat odottavalla kannalla, eikä päätöksiä uusista hankkeista nyt juurikaan tehdä. Myös pandemiasta osin riippumaton öljyn maailmanmarkkinahinnan lasku on heijastumassa ostovoiman heikentymisen kautta kysyntään sahatavaran tärkeillä vientimarkkinoilla Pohjois-Afrikassa ja Lähi-idässä.

PTT:n 31.3.2020 julkaistussa metsäsektorin ennusteessa todetaan, että rakentamisen, autoteollisuuden ja huonekaluteollisuuden tuotannon liki pysähtyminen Euroopassa heijastuu erittäin voimakkaasti vanerin vientiin, joka tulee pysähtymään vähintään huhtikuun ajaksi. Vaikka PTT:n mukaan mekaanisen metsäteollisuuden yleiset vientinäkymät Kiinaan ja Japaniin ovat kohtuulliset, vientiä niihin rajoittaa merikonttien vaikea saatavuus. Myös valuuttakurssien muutokset vaikuttavat negatiivisesti kotimaiseen teollisuuteen ja sen kilpailukykyyn.

Kuluttajakauppa tärkeässä roolissa

Merkittävä osa puutuoteteollisuuden pk-yrityksistä on suoraan riippuvainen kotimarkkinasta, rakentamisesta ja erityisesti kotimarkkinan vähittäiskaupasta. Ikkuna- ja oviteollisuuden toimituksissa on tapahtunut paljon viivästymistä. Jo sovittujen kauppojen ja valmistettujen tuotteiden toimitukset siirtyvät pääosin asennustyön rajoitusten takia. Tämä aiheuttaa yrityksille rahoitushaasteita, sillä rahat ovat kiinni valmistetuissa tuotteissa. Alalle tuo lisähaasteita muualta tulevan työvoiman ja asennushenkilöstön jääminen kotiin rajojen mentyä kiinni. Myös kiintokalusteita valmistavat yritykset ovat kohdanneet kuluttajakaupan merkittävän hiljentymisen.

Kyllästetyn puun valmistus Suomessa on hyvin vahvasti riippuvainen kotimaan kysynnästä ja vähittäiskaupasta. Leuto talvi ja aikainen kevät sinänsä tukevat kulutusta ja pihanrakentamissesonki onkin juuri alkanut. Kuluttajien pysyessä kotimaassa on todennäköistä, että aikaa vietetään mökeillä ja pihoilla. Pandemian pitkittyessä epävarmuus vaikuttaa kuluttajien luottamukseen negatiivisesti, ja kulutuksesta alkavat karsia nekin, joilla siihen olisi varaa. Kasvavaa epävarmuutta on jo nähtävissä ja toimituksia siirretään eteenpäin.

Huonekaluteollisuus on kriisissä

Huonekaluteollisuus on suurissa vaikeuksissa. Kuluttajakauppa on pandemian takia lähes pysähtynyt. Huonekaluvalmistus Suomessa on erittäin pk-valtaista. Vain harva pienyritys on pystynyt siirtämään myyntiään verkkoon, eivätkä ostajat nyt liiku kaupoissa. Yritysten rahoitustilanne onkin jo nyt kriittinen. Valtion suora tuki on välttämätöntä tämän sektorin pelastamiseksi.

Viennissä runsaasti epävarmuustekijöitä

Suurelta osin vientiin menevän lämpöpuun tilauksia on peruttu ja toimituksia siirretty. Rahoitustilanne on toimialalla kiristynyt ja uusien rahoitusratkaisujen hakeminen on hyvinkin ajankohtaista.

Hirsitaloteollisuudessa lupaavasti alkuvuonna kehittynyt vienti leikkautui välittömästi koronan vaikutuksesta. Jo sovittuja tilauksia ei ole voitu toimittaa rahtiliikenteen (meri ja maa) rajoitusten ja vastaanottajamaiden liikkumisrajoitusten takia. Osa Euroopan satamista on suljettu.

Miten käy (puu)rakentamisen

Rakentamisessa on havaittavissa suurta epävarmuutta. Toimitusten siirrot ja uudelleenaikatauluttamiset ovat jo sekä ikkunavalmistajien että kaluste- ja elementtitoimittajien korona-arkea. Viime viikkoina on ilmoitettu useista merkittävistä peruutuksista tai lykkäyksistä rakennushankkeiden osalta, sisältäen puukerrostaloja ja aluerakennushankkeita. Myös kohteiden suunnittelua on siirretty eteenpäin.

Toimialalla on parin viime viikon aikana havaittu merkittävä muutos myös pankkien suhtautumisessa rakentamisen hankkeisiin. Pankit ovat valmiita antamaan kuluttaja-asiakkaille joustoa, mutta samaan aikaan suurempien rakennuskohteiden rahoitusta on pikavauhtia kiristetty. Tämä vaikeuttaa rakentamista jo lyhyelläkin aikajänteellä. On erityisen tärkeää, että pankkien luotonantohalua ja -kykyä tuetaan nopeasti alkamassa olevien hankkeiden osalta.

Valtion ohjauksessa olevat yhtiöt ovat ottaneet vahvan jalansijan puukohteiden rakennuttajina. Onkin tärkeää, että hankkeita edistetään lyhyen tähtäimen suhdannenäkymistä riippumatta. Yleistä asuinrakentamisen hiipumista tulee kompensoida nopeuttamalla julkisten hankkeiden aloituksia.

Puutuoteteollisuuden yritykset tarvitsevat suoraa tukea – viisi välttämätöntä toimenpidettä

Vaikka kotimaan talouden pudotus on ollut raju, on erityisen tärkeää, että julkisen rakentamisen kohteet pidetään käynnissä sekä turvataan yksityisrahoitteisten rakennuskohteiden hankekanta. Erityisesti pk-yritysten tilanne on tukala, joten toivomme valtion eri tukitoimien pitävän kotimaista kulutusta yllä ja siten luovan selviytymisedellytyksiä puutuoteteollisuudelle. Valtion tukitoimien on oltava niin vaikuttavia, että talouden taantuma jää mahdollisimman lyhyeksi ja yritykset selviävät.

Puutuoteteollisuus esittää viittä toimenpidettä alan toimintakyvyn ylläpitämiseksi:

1. Suora tuki tasapuolisesti kaikille terveille yrityksille, jotka joutuvat supistamaan tuotantoa ja lomauttamaan henkilöstöä
  2. Tilapäinen arvonlisäveron alentaminen kotimarkkinoille saatetuille tuotteille
  3. ARA-lisäkäynnistysavustus tulee aktivoida heti MAL- ja MAL-alueiksi pyrkivissä kaupungeissa.
  4. Määrärahojen nosto infrarakentamiselle ja kunnossapidolle huomioiden myös liikenneinfran puurakentamisohjelman toimenpiteet

31.03.2020

Puutuoteteollisuuden korona-arkea – pandemia kurittaa sekä kotimaassa että vientimarkkinoilla