19.12.2019

Vuoden vaihtuessa. Puutuoteteollisuuden joulu-uutiskirje 16/19

Katsaus menneeseen vuoteen

Vuosi 2019 oli jälleen kerran täynnä tapahtumia. Se alkoi Lasiseminaarilla ja heti perään puualan koulutuksen kehittämishankkeen loppuseminaarilla. Aiheeseen palattiin vielä lokakuussa koulutusfoorumissa. Keväällä saatiin uusi nettisivummekin julki.

Koko ensimmäistä vuosipuoliskoa väritti valmistautuminen eduskuntavaaleihin. Taustavalmistelut viestintätoimiston kanssa, keskustelut avainpoliitikkojen kanssa, listatut toiveet hallitusohjelmaan sekä hallitusohjelmaan liittyvät muotoilut veivät aikaa, lopputuloksena puu näkyy hienosti hallitusohjelmassa. Vielä syksyn budjettineuvotteluissa yritimme estää kotitalousvähennyksen leikkaamisen.

Rakentamisen asetuksissa ja niiden ohjeistuksessa on ollut vielä hiottavaa. Kahta asetusta korjattiin ja ohjeistuksia viimeisteltiin. Energiakorjausten tukeen ja ARA-asuntojen korjaukseen liittyvät asetukset ovat vielä tulossa. Asetuksia on kirjoitettu auki hyvässä yhteistyössä rakennusvalvonnan topten-verkoston sekä RTS:n RT-korttien kautta.

Palomääräysten kehittämiseen liittyvä työ jatkuu sekä kotimaassa että pohjoismaisessa ja eurooppalaisessa yhteisrintamassa. Pohjoismainen paloraportti valmistui ja Euroopassa lähti kaksi hanketta käyntiin. Olemme myös avainpaikoilla eurokoodien kehittämisessä. Eurooppalaisen LVL-käsikirjan teossa toimimme koordinoijana, ja parhaillaan yhteistyöelimemme European Wood kääntää sitä kiinaksi.  Sen kautta vaikutetaan muutenkin Kiinan rakennusmääräyksiin. Syyskuun Forum Wood Building Nordic keräsi hyvin osallistujia ja sitä kautta puurakentamisen ja standardien tietoa levisi Pohjoismaihin, Baltiaan ja muuallekin Eurooppaan.

Rakentamisen ympäristöaiheet ovat olleet ohjelmassa koko vuoden. Varaudumme vähähiiliseen rakentamiseen ja rakentamisen hiilijalanjäljen seurantaan mm. sahatavaran ympäristöselosteen muodossa. Osallistuimme eurooppalaisen keskusjärjestömme CEI-Bois'n työhön mm. puun ympäristövaikutuksista kertovan lobbauskirjan tekemisessä. Kiertotaloutta koskien on käyty monta pohdintaa eri tahojen kanssa. Etsimme keinoja muovien käytön vähentämiseen ja osallistumme sisäilmakeskusteluun. Olemme mukana tuotteidemme ja niiden käytön standardisoinnissa.

Hankeportaalissamme olevan tutkimustiedon määrä on kasvaa. Muu viestintä on keskittynyt päivittäiseen twiittailuun sekä uutiskirjeisiin, seminaariesityksiin, artikkeleihin ja haastatteluihin.

Ja työ jatkuu...

Ensi vuotta värittää Heurekan päänäyttely, SuperPUU, jonka yhteydessä tulemme järjestämään myös jäsen- ja sidosryhmätilaisuuksia. Näyttely osaltaan tekee puun näkyväksi kouluikäisten ja heidän perheidensä parissa. Alan vetovoiman kehittämiseen tullaan panostamaan entistä enemmän.

Puutuotealan ja puurakentamisen koulutuksen tarjonnan, laadun ja oppimateriaalin kuntoonsaattaminen on alan suuri yhteinen tavoite.

Rakennus- ja palomääräyksiä tulee yhä kehittää ja ohjeistusta parantaa. Digitaalisuus tulee yhä vain tärkeämmäksi osaksi tuotantoa ja rakentamista. Tärkeä etappi on Vähähiilinen rakennusteollisuus 2035 -tiekarttatyö, johon annamme panoksemme. Toimialan merkitys ja aluetaloudelliset vaikutukset tulevat jälleen tapetille, kun ryhdymme valmistautumaan vuoden 2021 kunnallisvaaleihin.

Vuoden aikana olemme tehneet yhteistyötä satojen ihmisten kanssa ja tavanneet tuhansia. Toivomme, että hyvä yhteistyömme eri tahojen kanssa jatkuu!

Tämän sanottuamme toteamme, että olemme joulun ja uuden vuoden välin vapailla ja palaamme tammikuun alussa jatkamaan siitä mihin jäimme. Toivotamme rauhallista joulunaikaa kaikille!