UPM plywood teahouse puurakennetta

Asiantuntija-artikkelit

app\modules\article\models\Post Object ( [post_category] => Array ( [0] => 6 ) [post_tag] => Array ( ) [post_picture_id] => 0 [post_picture] => [post_thumb] => [history] => [publish_date] => [publish_time] => [expire_date] => [expire_time] => [_attributes:yii\db\BaseActiveRecord:private] => Array ( [ID] => 1560 [post_author] => 0 [post_date] => 2025-02-24 10:44:32 [post_date_gmt] => 2025-02-24 08:44:32 [post_content] =>

Turku ottaa asuinkerrostalojen hiilijalanjäljen raja-arvon käyttöön

Turun kaupunki ottaa elinkaaren hiilijalanjäljen raja-arvon käyttöön 1.3.2025 alkaen rakentamisen vähähiilisyyden ohjauskeinona. Välineenä on rakennusjärjestykseen otettu uusi pykälä koskien asuinkerrostalojen uudisrakentamisen hiilijalanjäljen raja-arvoa ja sen laskemistapaa. Laskemistapa vastaa vuoden 2026 alusta voimaan tulevaa asetusta.

Kun rakentamislain asetus tulee voimaan ensi vuonna, ei rakennusjärjestyksen pykälää enää voi sellaisenaan soveltaa, vaan silloin Turussakin noudatetaan valtakunnallisia raja-arvoja. Omien vähähiilisyystavoitteidensa vuoksi Turku kuitenkin pohtii muita keinoja, kuten kaavamääräyksiä ja tontinluovutusehtoja, joilla saadaan valtakunnallisia raja-arvoja vaikuttavampaa päästöjen leikkausta.

Asuinkerrostalojen uudisrakentamisessa Turun kaupungin asettama hiilijalanjäljen raja-arvo on 16,0 kgCO2e/m2/a. Ympäristöministeriön vähähiilisyyden arviointimenetelmän mukaisesti rakennushankkeessa lasketaan hiilijalanjälki erikseen rakennukselle ja rakennuspaikalle.

Asemakaavapäällikkö Anri Lindenin mukaan nyt asetettu raja on todennäköisesti melko helppo saavuttaa. Hän toivookin, että raja-arvoa saataisiin kiristettyä kohtuullisen nopeasti, ja että Turku ottaisi käyttöön mahdollisimman nopeasti valtakunnallisia raja-arvoja kireämmät tavoitteet. Helsinki on omassa raja-arvo-ohjauksessaan jo huomioinut päivittyneet energiantuotannon päästökertoimet. Linden toteaa, että Turussa päästökertoimien vaikutus ei ehtinyt mukaan uuteen rakennusjärjestykseen. Ne tullaan huomioimaan seuraavassa raja-arvossa osana tavoitteen kiristämistä.

Turku lähtee liikkeelle muita aikaisemmin siksi, että rakentamisen päästöjen osuus kaupungin ilmastopäästöistä on suhteellisesti kasvanut, kun muiden sektoreiden päästöjä on saatu alaspäin. Raja-arvon asettamisella rakennusjärjestykseen päästään liikkeelle nopeasti ja tasapuolisesti. Turku tavoittelee hiilineutraaliutta jo vuonna 2029.

Rakentamisen päästöt ovat epäsuoria päästöjä kaupungille, eikä niitä suoraan lasketa kaupungin hiilipäästöiksi. Näin ollen ne eivät myöskään näy hiilineutraalisuustavoitteen laskelmissa. Turku on kuitenkin yksi ensimmäisistä kaupungeista, joka on alkanut laskemaan myös epäsuoria päästöjä ja tästä syystä on nähty tärkeäksi puuttua myös niihin.

Kunnilla on useita keinoja edistää puurakentamista

Matalat raja-arvot nostavat puurakentamisen merkitystä. Turun lisäksi monet kaupungit hyödyntävät muitakin keinoja puurakentamisen edistämiseksi ja rakentamisen hiilipäästöjen vähentämiseksi. Keskeisiä välineitä ovat kaavoitus, tontinluovutusehdot ja kunnalliset hankinnat.

Kaavamääräyksillä voidaan ohjata rakennusmateriaalien käyttöä pitkällä aikavälillä ja varmistaa puurakentamisen yleistyminen tietyillä alueilla. Tontinluovutusehdoilla voidaan puolestaan nopeammin ja joustavammin asettaa kestävyyskriteereitä uusille rakennushankkeille. Lisäksi kuntien omat julkiset hankinnat, kuten koulujen, päiväkotien ja muiden rakennusten puurakenteisuus, luovat merkittävää kysyntää ja asettavat esimerkin yksityiselle sektorille. Näistä keinoista tontinluovutusehdot ovat todennäköisesti tehokkain ja joustavin tapa ohjata puurakentamista

[post_content_en] => [post_content_ee] => [post_content_sv] => [post_title] => Myös Turku ottaa käyttöön rakennuksen hiilijalanjäljen raja-arvon [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => myos-turku-ottaa-kayttoon-rakennuksen-hiilijalanjaljen-raja-arvon [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2025-02-24 10:44:32 [post_modified_gmt] => 2025-02-24 08:44:32 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [post_expire] => [vote_status] => 0 ) [_oldAttributes:yii\db\BaseActiveRecord:private] => Array ( [ID] => 1560 [post_author] => 0 [post_date] => 2025-02-24 10:44:32 [post_date_gmt] => 2025-02-24 08:44:32 [post_content] =>

Turku ottaa asuinkerrostalojen hiilijalanjäljen raja-arvon käyttöön

Turun kaupunki ottaa elinkaaren hiilijalanjäljen raja-arvon käyttöön 1.3.2025 alkaen rakentamisen vähähiilisyyden ohjauskeinona. Välineenä on rakennusjärjestykseen otettu uusi pykälä koskien asuinkerrostalojen uudisrakentamisen hiilijalanjäljen raja-arvoa ja sen laskemistapaa. Laskemistapa vastaa vuoden 2026 alusta voimaan tulevaa asetusta.

Kun rakentamislain asetus tulee voimaan ensi vuonna, ei rakennusjärjestyksen pykälää enää voi sellaisenaan soveltaa, vaan silloin Turussakin noudatetaan valtakunnallisia raja-arvoja. Omien vähähiilisyystavoitteidensa vuoksi Turku kuitenkin pohtii muita keinoja, kuten kaavamääräyksiä ja tontinluovutusehtoja, joilla saadaan valtakunnallisia raja-arvoja vaikuttavampaa päästöjen leikkausta.

Asuinkerrostalojen uudisrakentamisessa Turun kaupungin asettama hiilijalanjäljen raja-arvo on 16,0 kgCO2e/m2/a. Ympäristöministeriön vähähiilisyyden arviointimenetelmän mukaisesti rakennushankkeessa lasketaan hiilijalanjälki erikseen rakennukselle ja rakennuspaikalle.

Asemakaavapäällikkö Anri Lindenin mukaan nyt asetettu raja on todennäköisesti melko helppo saavuttaa. Hän toivookin, että raja-arvoa saataisiin kiristettyä kohtuullisen nopeasti, ja että Turku ottaisi käyttöön mahdollisimman nopeasti valtakunnallisia raja-arvoja kireämmät tavoitteet. Helsinki on omassa raja-arvo-ohjauksessaan jo huomioinut päivittyneet energiantuotannon päästökertoimet. Linden toteaa, että Turussa päästökertoimien vaikutus ei ehtinyt mukaan uuteen rakennusjärjestykseen. Ne tullaan huomioimaan seuraavassa raja-arvossa osana tavoitteen kiristämistä.

Turku lähtee liikkeelle muita aikaisemmin siksi, että rakentamisen päästöjen osuus kaupungin ilmastopäästöistä on suhteellisesti kasvanut, kun muiden sektoreiden päästöjä on saatu alaspäin. Raja-arvon asettamisella rakennusjärjestykseen päästään liikkeelle nopeasti ja tasapuolisesti. Turku tavoittelee hiilineutraaliutta jo vuonna 2029.

Rakentamisen päästöt ovat epäsuoria päästöjä kaupungille, eikä niitä suoraan lasketa kaupungin hiilipäästöiksi. Näin ollen ne eivät myöskään näy hiilineutraalisuustavoitteen laskelmissa. Turku on kuitenkin yksi ensimmäisistä kaupungeista, joka on alkanut laskemaan myös epäsuoria päästöjä ja tästä syystä on nähty tärkeäksi puuttua myös niihin.

Kunnilla on useita keinoja edistää puurakentamista

Matalat raja-arvot nostavat puurakentamisen merkitystä. Turun lisäksi monet kaupungit hyödyntävät muitakin keinoja puurakentamisen edistämiseksi ja rakentamisen hiilipäästöjen vähentämiseksi. Keskeisiä välineitä ovat kaavoitus, tontinluovutusehdot ja kunnalliset hankinnat.

Kaavamääräyksillä voidaan ohjata rakennusmateriaalien käyttöä pitkällä aikavälillä ja varmistaa puurakentamisen yleistyminen tietyillä alueilla. Tontinluovutusehdoilla voidaan puolestaan nopeammin ja joustavammin asettaa kestävyyskriteereitä uusille rakennushankkeille. Lisäksi kuntien omat julkiset hankinnat, kuten koulujen, päiväkotien ja muiden rakennusten puurakenteisuus, luovat merkittävää kysyntää ja asettavat esimerkin yksityiselle sektorille. Näistä keinoista tontinluovutusehdot ovat todennäköisesti tehokkain ja joustavin tapa ohjata puurakentamista

[post_content_en] => [post_content_ee] => [post_content_sv] => [post_title] => Myös Turku ottaa käyttöön rakennuksen hiilijalanjäljen raja-arvon [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => myos-turku-ottaa-kayttoon-rakennuksen-hiilijalanjaljen-raja-arvon [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2025-02-24 10:44:32 [post_modified_gmt] => 2025-02-24 08:44:32 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [post_expire] => [vote_status] => 0 ) [_related:yii\db\BaseActiveRecord:private] => Array ( ) [_errors:yii\base\Model:private] => [_validators:yii\base\Model:private] => [_scenario:yii\base\Model:private] => default [_events:yii\base\Component:private] => Array ( ) [_behaviors:yii\base\Component:private] => Array ( ) )
24.02.2025

Myös Turku ottaa käyttöön rakennuksen hiilijalanjäljen raja-arvon

Turku ottaa asuinkerrostalojen hiilijalanjäljen raja-arvon käyttöön

Turun kaupunki ottaa elinkaaren hiilijalanjäljen raja-arvon käyttöön 1.3.2025 alkaen rakentamisen vähähiilisyyden ohjauskeinona. Välineenä on rakennusjärjestykseen otettu uusi pykälä koskien asuinkerrostalojen uudisrakentamisen hiilijalanjäljen raja-arvoa ja sen laskemistapaa. Laskemistapa vastaa vuoden 2026 alusta voimaan tulevaa asetusta.

Kun rakentamislain asetus tulee voimaan ensi vuonna, ei rakennusjärjestyksen pykälää enää voi sellaisenaan soveltaa, vaan silloin Turussakin noudatetaan valtakunnallisia raja-arvoja. Omien vähähiilisyystavoitteidensa vuoksi Turku kuitenkin pohtii muita keinoja, kuten kaavamääräyksiä ja tontinluovutusehtoja, joilla saadaan valtakunnallisia raja-arvoja vaikuttavampaa päästöjen leikkausta.

Asuinkerrostalojen uudisrakentamisessa Turun kaupungin asettama hiilijalanjäljen raja-arvo on 16,0 kgCO2e/m2/a. Ympäristöministeriön vähähiilisyyden arviointimenetelmän mukaisesti rakennushankkeessa lasketaan hiilijalanjälki erikseen rakennukselle ja rakennuspaikalle.

Asemakaavapäällikkö Anri Lindenin mukaan nyt asetettu raja on todennäköisesti melko helppo saavuttaa. Hän toivookin, että raja-arvoa saataisiin kiristettyä kohtuullisen nopeasti, ja että Turku ottaisi käyttöön mahdollisimman nopeasti valtakunnallisia raja-arvoja kireämmät tavoitteet. Helsinki on omassa raja-arvo-ohjauksessaan jo huomioinut päivittyneet energiantuotannon päästökertoimet. Linden toteaa, että Turussa päästökertoimien vaikutus ei ehtinyt mukaan uuteen rakennusjärjestykseen. Ne tullaan huomioimaan seuraavassa raja-arvossa osana tavoitteen kiristämistä.

Turku lähtee liikkeelle muita aikaisemmin siksi, että rakentamisen päästöjen osuus kaupungin ilmastopäästöistä on suhteellisesti kasvanut, kun muiden sektoreiden päästöjä on saatu alaspäin. Raja-arvon asettamisella rakennusjärjestykseen päästään liikkeelle nopeasti ja tasapuolisesti. Turku tavoittelee hiilineutraaliutta jo vuonna 2029.

Rakentamisen päästöt ovat epäsuoria päästöjä kaupungille, eikä niitä suoraan lasketa kaupungin hiilipäästöiksi. Näin ollen ne eivät myöskään näy hiilineutraalisuustavoitteen laskelmissa. Turku on kuitenkin yksi ensimmäisistä kaupungeista, joka on alkanut laskemaan myös epäsuoria päästöjä ja tästä syystä on nähty tärkeäksi puuttua myös niihin.

Kunnilla on useita keinoja edistää puurakentamista

Matalat raja-arvot nostavat puurakentamisen merkitystä. Turun lisäksi monet kaupungit hyödyntävät muitakin keinoja puurakentamisen edistämiseksi ja rakentamisen hiilipäästöjen vähentämiseksi. Keskeisiä välineitä ovat kaavoitus, tontinluovutusehdot ja kunnalliset hankinnat.

Kaavamääräyksillä voidaan ohjata rakennusmateriaalien käyttöä pitkällä aikavälillä ja varmistaa puurakentamisen yleistyminen tietyillä alueilla. Tontinluovutusehdoilla voidaan puolestaan nopeammin ja joustavammin asettaa kestävyyskriteereitä uusille rakennushankkeille. Lisäksi kuntien omat julkiset hankinnat, kuten koulujen, päiväkotien ja muiden rakennusten puurakenteisuus, luovat merkittävää kysyntää ja asettavat esimerkin yksityiselle sektorille. Näistä keinoista tontinluovutusehdot ovat todennäköisesti tehokkain ja joustavin tapa ohjata puurakentamista